درباره بارنت


آن چه مسلم است و قطعاً از نظر کارشناسان محترم به خصوص در زمینه ی حمل و نقل دور نخواهد ماند، حمل و نقل جاده ای کشورمان به دلایل متعددی بهره وری مناسب و بهینه را ندارد و علی رغم تلاش عزیزان و مدیران محترم در سازمان پایانه ها و حمل و نقل جاده ای کشور، عدم وجود یک سیستم یکپارچه و فراگیر در زمینه ی اطلاع رسانی در جهت کاهش مصرف انرژی و زمان در این مقوله کاملاً محسوس است. اگر سری به آمار های اتحادیه اروپا بزنیم مشاهده می کنیم که یک کامیون کشنده تریلر در آن جا در مدت دو سال حداقل شش صد هزار کیلومتر پیموده با بهره وری کامل دارد در صورتی که در کشورمان در بهترین شرائط کاری این رقم به سالیانه یک صد و پنجاه تا دویست هزار کیلومتر می رسد که با توجه به این که حدود بیست و پنج الی سی درصد این کیلومتر پیموده به صورت خالی برای رسیدن به بار بعدی طی شده است بنا بر این در نگرش کلان انرژی و زمان از دست رفته رقم بسیار بالائی است که از تبعات عمده آن نیازمندی بیشتر به واردات عمده لوازم یدکی، خروج ارز و وابستگی بیشتر است.

در مورخ 89/12/1 به لطف خداوند و کمک دوستان با راه اندازی سامانه بارنت تحت آدرس اینترنتی www.barnet.ir متعلق به شرکت قائم بارنت به شماره ثبت 408624، با ایجاد یک پایگاه اطلاع رسانی فراگیر سعی بر آن نمودیم که تجربۀ ناقابل چند سالۀ رانندگی در جاده های داخل و خارج از کشور را با علم روز تلفیق نموده تا گامی در این راه برداشته باشیم. ولی با توجه به این که هدف کیفیت بود و نه کمیت، بیشتر سعی بر آن بود تا به جای معرفی سامانه بارنت به عمده مشترکین، از طریق آزمون و خطا محاسن و معایب کار بهتر به صورت کاربردی مشخص شود.

از آن جائی که طرح بارنت برای اولین بار در کشور راه اندازی شده بود شرکت هائی هرچند انگشت شمار با راه اندازی سامانه هائی با اسامی مشابه و تبلیغات بسیار فراوان سعی بر انجام این مهم داشتند لیکن با توجه به عدم شناخت کافی از عرف موجود در بستر حمل و نقل کشور آن چنان ره به جائی نبرده اند. حتی خود سازمان محترم پایانه ها نیز با ایجاد درگاه ملی با هدف ایجاد تثبیت بارگیری دو سر، تلاش گسترده ای را انجام داده است، بلکه این معضل یک سر بار را حل کند ولی عملاٌ این تلاش محدود به مسیر بنادر و بالعکس شده است و دلیل آن هم این است که برای بنادر چون بار از قبل موجود و روی زمین است می شود برنامه ریزی کرد ولی برای بار هائی که در شهر های مختلف کشور که نه بندر هستند و نه مرکز کشور و یا مرکز استان و غیره چه باید کرد؟ چگونه باید در کل کشور نزدیک ترین کامیون را به نزدیک ترین بار معرفی کرد؟

اگر تمام توانمان را روی این مسئله متمرکز نمائیم که با بهترین روش ممکن بتوانیم نزدیک ترین تقاضای حمل را به نزدیک ترین و واجد شرائط ترین کامیون متصل نمائیم انقلابی در صنعت حمل و نقل جاده ای ایجاد کرده ایم که مزایای بسیاری را از منظر ملی شامل خواهد شد.

 
 مهـدی معدنـی
مدیر عامل شرکت قائم بارنـت